Gmina tworzy w budżecie rezerwę ogólną i rezerwy celowe
Wyłączną kompetencję do podejmowania decyzji co do wydatkowania środków z rezerw finansowych ma organ wójt (burmistrz). Musi jednak przeznaczyć je na cel, który uprzednio został ustalony w budżecie.
Regulacje dotyczące budżetu jednostek samorządu terytorialnego zostały zawarte w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: u.f.p.). Artykuł 222 ust. 1 u.f.p. stanowi, że w budżecie jednostki samorządu terytorialnego tworzy się rezerwę ogólną w wysokości nie niższej niż 0,1 proc. i nie wyższej niż 1 proc. wydatków budżetu.
Natomiast w ust. 2 tego przepisu ustawodawca przewidział możliwość tworzenia w budżecie rezerw celowych, które jednostka samorządu terytorialnego może przeznaczyć na wydatki, których szczegółowy podział na pozycje klasyfikacji budżetowej nie może być dokonany w okresie opracowywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, na wydatki związane z realizacją programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 u.f.p., oraz gdy odrębne ustawy tak stanowią.
Podziału rezerw dokonuje zarząd jednostki samorządu terytorialnego (art. 222 ust. 4 u.f.p.). Rezerwy celowe mają w założeniu służyć finansowaniu nagłych wydatków, które nie mogą zostać przewidziane na etapie opracowywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Wyłączną kompetencję do dzielenia tych rezerw, czyli do podejmowania decyzji co do ich wydatkowania, ma organ wykonawczy jednostki samorządowej. Wójt (burmistrz) nie ma zupełnej swobody decydowania o sposobie wydatkowania rezerw celowych,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta