Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Most na Renie

23 lutego 2024 | Rzecz o historii | Piotr Bożejewicz
Ilustracja ukazująca brawurowy atak na most Ludendorffa na Renie. 7 marca 1945 r. most został zdobyty przez oddział amerykańskich żołnierzy
autor zdjęcia: Granger Collection/be&w
źródło: Rzeczpospolita
Ilustracja ukazująca brawurowy atak na most Ludendorffa na Renie. 7 marca 1945 r. most został zdobyty przez oddział amerykańskich żołnierzy
Żołnierze i sprzęt amerykańskiej 9. Dywizji Pancernej w tunelu przed zdobytym przez nich mostem Ludendorffa, 11 marca 1945 r.
autor zdjęcia: William Spangle (165th Signal Company)/U.S. National Archives [175539143]
źródło: Rzeczpospolita
Żołnierze i sprzęt amerykańskiej 9. Dywizji Pancernej w tunelu przed zdobytym przez nich mostem Ludendorffa, 11 marca 1945 r.
Amerykańscy żołnierze na zdobytym, ale mocno zniszczonym moście, który zawalił się do Renu 17 marca 1945 r.
autor zdjęcia: U.S. National Archives [NLR-PHOCO-A-837(156)]/US National Archives bot/wikipedia/domena publiczna
źródło: Rzeczpospolita
Amerykańscy żołnierze na zdobytym, ale mocno zniszczonym moście, który zawalił się do Renu 17 marca 1945 r.

Dla Niemców zniszczenie mostu Ludendorffa było konieczne, dla aliantów – wygodne. Wszyscy woleli, by przestał istnieć, jednak musieli o niego walczyć.

Gdyby ocalał, most na Renie w Remagen byłby pomnikiem szaleństwa Rzeszy. Ludendorff kazał go budować w 1916 r., by przyspieszyć zwycięstwo, jednak przęsła położono w sierpniu 1918 r., niemal w przeddzień odwrotu. Dwie nitki torów zbudowano rok później, lecz Kolejom Pruskim nie opłaciło się obsługiwać linii wiodącej donikąd; przeprawa za 2 mln marek rdzewiała bezużytecznie jako osobliwość turystyczna i kładka dla pieszych. Most ożył podczas następnej wojny tylko po to, by przyspieszyć upadek Rzeszy.

Zjawa na Renie

To historia trudu, jaki na zmianę wkładano w próby niszczenia i obrony mostu. Już projektanci zaopatrzyli go w elementy służące destrukcji, jednak wojska francuskie, gdy podczas I wojny zajmowały Nadrenię, prewencyjnie zabetonowały miejsca na środki burzące. Po 1936 r. Niemcy zbudowali nową infrastrukturę do wysadzenia mostu, kładąc instalację elektryczną do zapalników, z rozdzielnią prądu i zasobnikami na ładunki wybuchowe w kluczowych punktach, a dla bezpieczeństwa przewody schowano w stalowej rurze. Na wypadek gdyby wojna nie wypadła po myśli Hitlera, most po raz pierwszy zaminowano w 1939 r.

Po inwazji aliantów w Normandii dopóki Wehrmacht walczył na lewym brzegu, mosty na Renie były dla Niemców bezcenne do tego stopnia, że jesienią 1944 r. wszystkie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12806

Wydanie: 12806

Spis treści
Zamów abonament