Jakie prawa ma influencer i jak może je chronić?
W obliczu wyzwań cyfrowego świata, coraz bardziej istotnym elementem prawnym staje się ochrona wizerunku. Jego kreowanie może być kosztowne, a zyski łatwo utracone, jeśli zabraknie odpowiednich zabezpieczeń.
Wizerunek jest narzędziem pracy, szczególnie w erze mediów społecznościowych, gdzie sukces i popularność mierzy się liczbą obserwujących i lajków. Dla influencerów, których twarze i życie prywatne są publicznym dobrem, ale i podlegają monetyzacji, ochrona wizerunku jest istotnym aspektem prawnym i osobistym. Jakie wyzwania stoją przed influencerami w tym zakresie?
Prawo do ochrony wizerunku…
Prawo do ochrony wizerunku jest zazwyczaj uznawane jako element prawa osobistego, który gwarantuje jednostce kontrolę nad jego wykorzystywaniem. Choć zasady te mogą się różnić w zależności od jurysdykcji, większość krajów uznaje to prawo za istotne dla zachowania integralności jednostki.
Prawo polskie chroni wizerunek na podstawie przepisów zawartych w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jak również jako dobro osobiste na podstawie przepisów kodeksu cywilnego.
Należy mieć przy tym na względzie, że „wizerunek” nie ogranicza się jedynie do fotografii, ale obejmuje również wszelkie inne formy przedstawiania danej osoby, takie jak rysunki, obraz czy samo przedstawienie charakterystycznych cech zewnętrznych. Sąd Apelacyjny w Katowicach w wyroku z 28 maja 2015 r. (sygn. akt I ACa 158/15) wskazał, że jest to „podobizna człowieka” i przez pojęcie wizerunku należy rozumieć każdą taką podobiznę bez względu na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta