Za dużo informacji to często ich brak
Informacje o każdym produkcie można sprowadzić do trzech kategorii: co klient musi wiedzieć, co wiedzieć powinien i gdzie może znaleźć bardziej szczegółowe informacje.
Kancelaria Legality
KNF, UOKiK oraz sądy podczas sporów klientów z instytucjami finansowymi kładą nacisk na kwestie informowania klientów o produktach i usługach finansowych – z ich optyki wynika, że klient, a już w szczególności konsument, musi być poinformowany o wszystkim. Do tego dochodzą wymogi regulacyjne najczęściej implementowane z unijnych rozporządzeń i dyrektyw. Efekt tego jest taki, że kupując jakikolwiek produkt finansowy lub ubezpieczeniowy, otrzymujemy dziesiątki, a niekiedy setki, stron dokumentów, których nikt nie czyta.
Czy zapoznał się pan z warunkami oferty?
To pytanie pada zawsze w sporach sądowych z instytucjami finansowymi. Ich istota sprowadza się do tego, że klient uwypukla aspekty, o których poinformowany nie został, a które ostatecznie doprowadziły do powstania szkody. Instytucja finansowa wskazuje zaś, w którym punkcie kilkudziesięciostronicowego regulaminu znajduje się odpowiednie postanowienie czy informacja o ryzyku. Względnie narracja przebiega wzdłuż tego, co mówił – albo częściej czego nie mówił – pan w banku, co z kolei jest kontrowane odpowiednimi informacjami w dokumentach.
Prawda jest natomiast taka, że aby zapoznać się ze wszystkimi umowami, regulaminami, warunkami czy prospektami informacyjnymi każdego rachunku bankowego, ubezpieczenia czy karty kredytowej, należałoby się...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta