Premia uznaniowa czasem tylko z nazwy
Pracodawcy często stosują premię uznaniową (nagrodę) jako dodatkowy składnik wynagradzania. Czy wystarczy nazwa, aby uznać, że mają pełną swobodę w jej przyznawaniu?
Premia jest uzupełniającym składnikiem wynagrodzenia za pracę. Często jest to jednak składnik istotny, zwłaszcza gdy jej wysokość jest znaczna lub gdy ma ona charakter stały, a wynagrodzenie zasadnicze pracownika jest niewysokie. Pracodawcy wprowadzają premię, aby mobilizować pracowników do osiągania jak najwyższej jakości i wydajności pracy oraz aby ich dodatkowo nagrodzić.
Prawo do premii nie zostało określone ogólnymi przepisami kodeksu pracy i najczęściej wynika tylko z wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy. Zwykle reguluje to układ zbiorowy pracy lub regulamin wynagradzania ustalony w danej firmie. Może ona też wynikać bezpośrednio z umowy o pracę konkretnej osoby.
Zapis czy uznanie
W praktyce wytworzyły się dwa zasadnicze rodzaje premii: regulaminowa i uznaniowa. Jednak podkreślić należy, że decydujące znaczenie ma nie nazwa tego składnika wynagrodzenia, lecz jego faktyczny charakter wynikający z treści umownych postanowień stron lub z przepisów płacowych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta