Sygnaliści: kto i jak powinien weryfikować zgłoszenia?
Od 25 września organizacje muszą przyjmować zgłoszenia sygnalistów i rozpatrywać je zgodnie z nowymi przepisami. Kogo wyznaczyć do tych zadań, żeby nie narażać się na konsekwencje prawne, finansowe ani reputacyjne?
25 września 2024 r. wejdzie w życie większość przepisów ustawy z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (DzU poz. 928). Od tego dnia organizacje będą zobowiązane przyjmować zgłoszenia i rozpatrywać je zgodnie z nowymi przepisami.
Procedura zgłoszeń wewnętrznych powinna w transparentny sposób określać w szczególności dokonywanie i rozpatrywanie zgłoszeń, wskazując osoby lub jednostki odpowiedzialne za te procesy. Organizacja ma obowiązek określić bezstronną wewnętrzną jednostkę organizacyjną lub osobę w ramach struktury, która będzie upoważniona do podejmowania działań następczych, w tym do weryfikacji wewnętrznych zgłoszeń czy prowadzenia komunikacji z sygnalistą.
Zgodnie z ustawą, za następcze należy rozumieć działanie, które podejmie dany podmiot w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu i przeciwdziałania naruszeniom prawa będącego przedmiotem zgłoszenia. Może ono polegać na prowadzeniu działań wewnątrz organizacji, tj. przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, czy też – w zależności od sytuacji – podjęciu działań zewnętrznych, np. w postaci wszczęcia postępowania administracyjnego lub zawiadomienia odpowiednich organów.
Właściwy kandydat
Jak wskazano w motywach do dyrektywy 2019/1937 wprowadzającej przepisy dotyczące sygnalistów „wybór najwłaściwszych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta