Jak skutecznie zrezygnować z funkcji członka zarządu?
Decyzja o rezygnacji z funkcji członka zarządu powinna być przemyślana i poprzedzona oceną skutków prawnych i organizacyjnych – tak, aby zakończenie pełnienia funkcji nie okazało się początkiem nowych kłopotów.
W życiu zawodowym menedżera, zwłaszcza pełniącego funkcję członka zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, nie brakuje zarówno momentów satysfakcji i sukcesów, jak i okresów trudnych, a niekiedy wręcz kryzysowych, wymagających szybkich i odpowiedzialnych decyzji. W takich sytuacjach naturalnym odruchem może być rozważenie rezygnacji z pełnionej funkcji – czy to z obawy przed odpowiedzialnością, z powodu nadmiernego stresu, czy też w związku z osobistą sytuacją niezależną od kondycji spółki. Czasem decyzja ta wynika z pojawiających się na horyzoncie nowych, zawodowo atrakcyjnych wyzwań i chęci zmiany kierunku kariery.
W artykule wyjaśniamy, jak prawidłowo złożyć rezygnację z funkcji członka zarządu spółki z o.o., od kiedy rezygnacja wywiera skutki prawne, a także dlaczego – w określonych przypadkach – może ona okazać się nie rozwiązaniem, lecz... pułapką.
1. Kadencja członka zarządu – rezygnacja nie zawsze konieczna
Zanim członek zarządu złoży rezygnację, powinien sprawdzić, kiedy wygasa jego kadencja. W niektórych przypadkach rezygnacja nie będzie konieczna, ponieważ mandat i tak wkrótce wygaśnie. Dlatego należy zajrzeć do postanowień umowy spółki. Może ona określać kadencję członków zarządu jako:
∑ nieoznaczoną w czasie,
∑ oznaczoną np. na rok, dwa albo trzy lata,
∑ nie regulować tej kwestii...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)