Środki z Krajowego Planu Odbudowy a obowiązki zamówieniowe beneficjentów
W stosunku do środków z KPO brak jest ogólnych wytycznych regulujących zasady przygotowania i prowadzenia postępowań zakupowych. Nie oznacza to, że środki mogą być w sposób dowolny wydatkowane przez beneficjentów.
Po uruchomieniu środków finansowych z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) i z obecnej perspektywy finansowej budżetu UE dla wielu beneficjentów nadchodzi czas wydatkowania pozyskanych funduszy. O ile wydatkowanie środków europejskich z budżetu UE jest już dla wielu podmiotów sprawą znaną od lat, to środki z KPO rządzą się nieco innymi zasadami. Na co zatem powinni zwrócić uwagę beneficjenci funduszy pochodzących z Krajowego Planu Odbudowy podczas ich wydatkowania?
1.Różne pochodzenie środków europejskich, różne regulacje
Beneficjenci środków europejskich muszą zwrócić uwagę, z jakiego instrumentu pochodzą otrzymane przez nich fundusze. Jeżeli będą pochodzić z programów krajowych i regionalnych finansowanych w unijnej perspektywie finansowej 2021-2027 (np. FENG, FEnIKS) muszą wziąć pod uwagę przepisy Ustawy o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027, a także postanowienia Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, wydanych przez ministra funduszy i polityki regionalnej.
Ogólne założenia Wytycznych funkcjonują w podobnym kształcie, odkąd Polska rozpoczęła korzystanie ze środków z budżetu UE. Sprawa ma się nieco inaczej, jeśli beneficjent będzie korzystał ze środków z Krajowego Planu Odbudowy. Instrument ten nie wchodzi w zakres...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)