Pośrednie, ułomne rozwiązania
Pośrednie, ułomne rozwiązania
RYS. ALICJA KRZĘTOWSKA
MICHAŁ WOJCIECHOWSKI
Wprowadzenie bonu oświatowego przyczyniłoby się do oddolnego odnowienia szkolnictwa w Polsce, jego poziom bowiem się pogarsza, a środki zaradcze są połowiczne.
Polska szkoła potrzebuje całkowitej zmiany strukturalnej, bo szkoła, której programy nauczania kształtowane są odgórnie na podstawie apriorycznej koncepcji, co absolwent powinien wiedzieć, nie może być skuteczna. Ani taka szkoła nie będzie sprawna, w której pedagogiczne ideologie wiążą nauczycielom ręce, osłabiając dyscyplinę i zmuszając do uczenia razem dzieci zdolnych i pilnych z marginesem i tępakami, ani taka, której pracownicy otrzymują wynagrodzenie dostosowane nie do rzeczywistych osiągnięć, lecz do stopnia w hierarchii. Również taka, w której złego pracownika trudno zwolnić. Nie może dobrze działać system szkolnictwa, w którym niewiele liczą się potrzeby (i oceny tego systemu) rodziców i uczniów.
Oblać czy przymknąć oko
W innych krajach państwowy systemem oświaty funkcjonował dobrze, póki był twardy i elitarny. Teraz także w krajach bogatych (Francja, Niemcy) narasta przemoc w szkole oraz rozziew między...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta