Pod maską
Pod maską
Teatroterapia. Na pewno sposób leczenia, a może i nowa forma teatru? Coraz częściej pojawiają się głosy, że tę działalność należy uznać za sztukę, a jej uczestników za artystów.
Na scenie leży martwe ciało Jaśka Świątkarza. Niemymi świadkami jego ostatniego tchnienia są figury świętych, dzieło jego życia. Drewniany Chrystus prawdziwie zafrasował się nad ludzkim losem i wypowiada ostatnią kwestię:
Ej, Jasiu, Jasiu! Nasarpołeś się, diobeł wi na co, utrudziłeś nadaremno, a syćko co po tobie ostało, to troche farbów na drewnie, tyn klocek, co się nie gibo, i joÉ niedostrugany Ponbóg na wzór i podobieństwo twojeÉ To jus wiym, bez cok je FrasobliwyÉ
Gaśnie światło, rozlegają się brawa. Aktorzy stają do ukłonu, zdejmują maski.
Spowiedź w drewnie pióra Jana Wilkowskiego opowiada o losach Jaśka Świątkarza, który przez całe swoje życie strugał figury świętych. Opuszczony, samotny, stary rzeźbiarz w godzinie śmierci spowiada się figurze Jezusa Frasobliwego ze swojego "zywobycia". Największym grzechem ludowego twórcy jest brak talentu. Rzeźby, które stworzył, są koślawe, chropawe, pełne wad. Daleko im do boskiej doskonałości.
Nie byłoby zapewne nic niezwykłego w tym wydarzeniu, gdyby nie fakt, że jego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta