Sprawa nadrzędna - gospodarka
Sprawa nadrzędna - gospodarka
RYSZARD TUPIN
Do zabrania głosu w sprawie współdziałania rządu z NBP w kształtowaniu polityki pieniężnej ("Rz" z 17 października) skłoniła mnie jako eksperta zajmującego się od wielu lat problematyką bankową troska o stan naszej gospodarki, a nie spór o niuanse prawne, chociaż te również odgrywają tu niepoślednią rolę ze względu na włączenie banku centralnego do struktury konstytucyjnych organów państwa.
W polemice "Partnerzy, ale niezależni" ("Rz" z 24 października) Andrzej Jakubiak, dyrektor Centrali NBP, powołuje się na art. 227 konstytucji, jako fundament niezależności banku centralnego, z którego wywodzi prawo NBP do wyłącznego ustalania i prowadzenia polityki pieniężnej. Zanim przejdziemy do egzegezy prawnej tego przepisu, zobaczmy najpierw, co pod niezależnością banku centralnego rozumie traktat WE. Jego art. 108 stwierdza: bank centralny państwa członkowskiego przy wykonywaniu uprawnień, zadań i obowiązków powierzonych mu Traktatem i Statutem Europejskiego Banku Centralnego (EBC) ma być niezależny od instrukcji rządów narodowych, czy też organów wspólnotowych, a rządy zobowiązują się dążyć do niewywierania wpływu na członków organów decyzyjnych banku centralnego przy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta