Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Dlaczego Polacy całkiem zapomnieli o swoich rzekach?

12 października 2007 | Ekonomia

W porównaniu z krajami europejskimi, które mają rozbudowaną sieć dróg wodnych, wypadamy blado. Szkoda, że wszędzie poza Polską realizowany jest jeden z priorytetów polityki transportowej Unii Europejskiej: rewitalizacja żeglugi śródlądowej – pisze ekspert TOR

dr Adrian Furgalski

Polska żegluga śródlądowa przewiozła w ubiegłym roku ok. 9,5 mln ton ładunków. Jej udział w przewozach ładunków wynosi 0,6 proc. W porównaniu z krajami europejskimi, które mają dobrą sieć dróg wodnych, wypadamy blado: Niemcy – 15 proc., Węgry i Rumunia po 7 proc. Wszędzie poza Polską realizowany jest jeden z podstawowych priorytetów polityki transportowej UE: rewitalizacja żeglugi śródlądowej. Przyczyny są oczywiste. Ochrona środowiska i niższe koszty, nawet o 1/3 w porównaniu z innymi rodzajami transportu. Niestety, mało kto tym się interesuje.

Ważna ochrona przyrody

Polskie rzeki są ostatnimi nieuregulowanymi dużymi rzekami w Europie mającymi istotne znaczenie nie tylko dla przemieszczania ładunków, ale i zachowania przyrody. W planowaniu systemów dróg śródlądowych w Polsce konieczne jest zatem uwzględnianie zagadnień ochrony przyrody. Przewozy towarowe żeglugi śródlądowej odbywają się głównie w relacjach z portów Odry do Europy Zachodniej. Odra ma połączenie z europejskim systemem dróg wodnych śródlądowych przez kanały łączące ją z niemieckimi rzekami Szprewą oraz Hawelą. Udział...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 7836

Spis treści

Ekonomia

AAA Auto Group powiększa sieć
Ambitne plany Superstacji
Ameryka Południowa to niestety wciąż mieszanka wybuchowa
Armia nie kupi bubli
BRE chce sprzedać Vectrę
Bielizna w grupie
Biomasa: kolejny hit po biopaliwach
Brakuje podstaw, by uruchomić projekty
Będzie nowy wydawca „Kaleidoscope”
Centralwings otwiera bazę w Gdańsku
Chińczycy inwestują w Łodzi
Chrysler: krótki strajk i umowa
Ciepłą posadę chętnie oddam
Daewoo: śledztwo Brukseli
DekaBank chce być członkiem GPW
Dlaczego Polacy całkiem zapomnieli o swoich rzekach?
Dreamliner przyleci opóźniony o pół roku
Ekologia w Tesco
Fundusze odrzucają cenę
Hyundai: fabryka w Rosji?
Insiderzy wierzą w swoje spółki
Inwestycje e-sklepów
Kadry
Kompania Piwowarska nagradza
Kontakty Fiata
Mieszanki Michelina
Miliony na sklepy z giełdowego debiutu
Millennium w Rumunii
Mniej Philipsa w LG
Most pomimo gróźb
Nawet nobliści potrzebują promocji
Nowości Renault
Nowy rok szkolny zatrzymał stare wozy
Nowy szef banku centralnego Chin
Obrona przed wrogim przejęciem
Odgrzewanie państwowego KOT-a
Patria: transportery dla Chorwacji
Pociąg na każdy rodzaj torów
Posłowie a gospodarka
Powrót na szczyt
Pośredniczyć każdy może
Quercus wystartuje na początku 2008 r.
Rezerwy i fundusze pęcznieją
Sony Ericsson: lepiej od prognoz
Spadek liczby klientów w Aegonie
Sprzedaż obligacji
Stocznia płaci
Telekomunikacja Kolejowa nie wchodzi na rynek GSM?
Unia sprawdzi pomoc dla HSW
Więcej kupionych faktur
Wyższe ceny za mleko dla uczniów

Aktywacja

Zamów abonament