Jak prowadzić ewidencję u dewelopera
Ewidencja księgowa prowadzona przez firmę deweloperską powinna być dostosowana do specyfiki tej działalności
Jeśli deweloper prowadzi dodatkowo inną działalność, np. polegającą na świadczeniu usług budowlanych, ewidencja księgowa powinna uwzględniać możliwość ustalenia przychodów i kosztów (a w konsekwencji wyniku) związanych zarówno z działalnością deweloperską, jak i innymi rodzajami działalności, np. budowlaną czy handlową.
– Jak zorganizować księgowość małej firmy deweloperskiej wykonującej również usługi budowlane? Jak powinny wyglądać typowe księgowania, w tym dotyczące zakupu gruntów pod budowę mieszkań na sprzedaż? Prowadzimy ewidencję kosztów tylko na kontach zespołu 4 (koszty według rodzajów) – pisze czytelnik DF.
Ewidencja kosztów...
Firma prowadząca działalność deweloperską powinna prowadzić ewidencję i rozliczanie kosztów, korzystając z jednego z dwóch rozwiązań: albo ujmować koszty tylko według funkcji (zespół 5), albo ujmować je wstępnie na kontach kosztów według rodzaju (zespół 4), a następnie rozliczać według funkcji (zespół 5).
Ujmowanie kosztów wyłącznie według funkcji (zespół 5) jest rozwiązaniem prostym i o wiele mniej pracochłonnym (unika się m.in. księgowania obrotów wewnętrznych i kosztów obrotów wewnętrznych). Rozwiązanie to daje równocześnie pełną informację o kosztach poszczególnych zleceń (budów). Prowadząc koszty jedynie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta