Zarządzanie jakością zgodnie z międzynarodowymi normami
Przedsiębiorcy wciąż poszukują doskonalszych sposobów prowadzenia działalności biznesowej. Na lepsze wykorzystanie zasobów przedsiębiorstwa pozwala m.in. wdrożenie systemu zarządzania jakością ISO 9001:2000
Systemy jakości stosowane w polskich przedsiębiorstwach nie odbiegają poziomem od systemów wdrażanych w innych krajach. Różnice dotyczą jednak liczby poddających się temu procesowi firm. W Polsce jest ich wciąż niewiele w porównaniu z innymi krajami >patrz wykres niżej. Najczęściej nasi przedsiębiorcy sięgają po normy ISO z serii 9000.
Wdrażaj system, nie zapisy normy
Jednak w polskich firmach często odbywa się to bez odpowiedniego przygotowania i niezbędnej wiedzy osób odpowiedzialnych za wdrożenie systemu. Niektóre, szczególnie mniejsze, organizacje certyfikują systemy pod wpływem impulsu wywołanego naciskiem partnera biznesowego czy rynkową modą. Systemy w nich budowane często sprowadzają się jedynie do dyplomów wiszących na ścianach gabinetów dyrektorów. Nie stanowią przemyślanych strategii organizacji czy elementów ich rozwoju. System zarządzania jakością, zamiast pomóc, może wtedy niepotrzebnie skomplikować funkcjonowanie organizacji. W tym zakresie na pewno wiele korzyści powinna przynieść pomoc dobrego konsultanta lub firmy doradczej.
Organizacje, wdrażając system samodzielnie, niestety przywiązują zbyt dużą wagę do samych zapisów normy. Mniej skupiają się na faktycznym zarządzaniu jakością. To błąd. Trzeba pamiętać, iż organizacje powinny wprowadzać system zarządzania jakością, a zadaniem niezależnej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta