Osiem kroków do uzyskania certyfikatu trzeba rozpisać na wiele miesięcy
Dla firmy starającej się o znak ISO wdrażanie zgodnego z normami zarządzania jakością, środowiskiem czy bezpieczeństwem i higieną pracy zaczyna się wiele miesięcy, a nawet lat przed wystąpieniem o certyfikat
Rozważne zachowanie na poszczególnych etapach tej drogi pozwala uniknąć pułapek, w które firma może wpaść, działając zbyt pochopnie.
Krok 1. Podjęcie decyzji o certyfikacji
Posiadanie ISO jest konieczne tylko dla niektórych firm. Ponieważ nie jest obowiązkowe, to niedobrze, gdy firma występuje o znak tylko dlatego, że posiadanie ISO potencjalnie otwiera nowe możliwości. Przynajmniej dla mniejszych i średnich przedsiębiorstw uzyskanie certyfikacji jest kosztowne i zabiera sporo czasu kierownictwu firmy. Nie można też zapomnieć, że na ogół trzeba przeszkolić pracowników, co też zabiera czas i odpowiednio kosztuje.
Wdrażanie wiąże się w wielu firmach z koniecznością uporządkowania procesu produkcji, a nawet zmianami w nim, a więc przejściowymi utrudnieniami w działalności i dodatkowymi kosztami. Zwiększa też często biurokrację, niekiedy nawet wymaga zatrudnienia dodatkowych osób. Dlatego na wprowadzenie ISO trzeba wybrać odpowiedni moment. Trudno jednak odwlekać decyzję w nieskończoność, gdy np. partner, z którym kooperujemy, wprowadził taki system i żąda go od podwykonawców.
Krok 2. Przygotowanie do ISO
Zanim firma wystąpi o certyfikat, musi przygotować i wdrożyć u siebie system zarządzania (jakością,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta