Elektroniczny dział kadr to wciąż przyszłość
Pracodawcy chętnie przenieśliby w wirtualny świat choć część dokumentacji pracowniczej. Niestety, prawo pracy jest pod tym względem anachroniczne
Prowadzenie dokumentacji pracowniczej i akt osobowych to podstawowy obowiązek pracodawcy wynikający z art. 94 pkt 9a kodeksu pracy. Przedsiębiorca może wystawiać elektroniczne faktury, rozliczać się przez Internet z ZUS, ale nie może komputerowo tworzyć i gromadzić dokumentów pracowniczych.
Tylko na papierze
W wielu wypadkach prawo pracy wymaga bowiem tradycyjnej formy komunikowania się między pracodawcą i pracownikiem. – Jeśli w przepisie jest mowa o tym, że dokument ma mieć formę pisemną, to nie wchodzi w rachubę tworzenie go w formie elektronicznej. Brak do tego podstawy prawnej – wyjaśnia Krzysztof Rączka z Katedry Prawa Pracy na Uniwersytecie Warszawskim.
Na papierze muszą być więc sporządzone np. umowa o pracę, wniosek zatrudnionego o zgodę na indywidualny rozkład czasu pracy, o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta