Czas już pomyśleć o letnich oponach
Zbliża się czas zamiany zimówek na letnie gumy. Podstawowe informacje o właściwościach, budowie i oznaczeniach opon mogą pomóc wybrać te najwłaściwsze dla naszego auta
Najwłaściwszym momentem do zmiany opon jest czas, gdy średnia dobowa temperatura waha się od siedmiu do dziesięciu st. C. Tylko w przypadku opon niskoprofilowych o wysokim indeksie prędkości temperatura eksploatacji powinna być wyższa niż 12 st. C.
Co grozi zapominalskim? Po prostu intensywna eksploatacja zimówek w wyższych temperaturach powoduje ich degradację – maleje przyczepność, wydłuża się droga hamowania, gorszy jest komfort jazdy, gdyż bieżnik mocno hałasuje i zużywa się.
Budowa
Bieżnik to część opony stykająca się z nawierzchnią. Zrobiony jest z mieszanki różnych gum, aby osiągnąć wymaganą twardość. Kształt bieżnika oraz jego głębokość decydują o przyczepności opony do nawierzchni, a co za tym idzie – o bezpieczeństwie.
Opasaniem nazywamy warstwy kordu stalowego (są już i z kevlaru) ułożone obwodowo. Główną funkcją tej części opony jest utrzymywanie kształtu jej czoła, na które w trakcie jazdy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta