Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Duszący wydech

27 maja 2008 | Ekonomia | Robert Przybylski
Samochody osobowe emitują ok. 12 procent dwutlenku węgla powstałego jako produkt uboczny działalności człowieka
autor zdjęcia: Jakub Ostałowski
źródło: Rzeczpospolita
Samochody osobowe emitują ok. 12 procent dwutlenku węgla powstałego jako produkt uboczny działalności człowieka
Unijna regulacja emisji CO2, która ma wejść w życie w 2012 roku. Wielkość emisji CO2 zależy liniowo od masy samochodu. Unijna propozycja traktuje łagodniej małe samochody, które już obecnie spełniają normy przewidziane na 2012 rok. Niemieccy producenci uważają, że propozycja Komisji Europejskiej jest zbyt wymagająca w stosunku do ciężkich modeli.
źródło: Rzeczpospolita
Unijna regulacja emisji CO2, która ma wejść w życie w 2012 roku. Wielkość emisji CO2 zależy liniowo od masy samochodu. Unijna propozycja traktuje łagodniej małe samochody, które już obecnie spełniają normy przewidziane na 2012 rok. Niemieccy producenci uważają, że propozycja Komisji Europejskiej jest zbyt wymagająca w stosunku do ciężkich modeli.

Spór francuskich i niemieckich producentów aut. W najbliższych tygodniach szefowie rządów UE zdecydują, w jaki sposób będą obliczane emisje dwutlenku węgla przez samochody. To największa batalia gospodarcza Europy o panowanie na rynku wartym ponad pół biliona euro

Komisja Europejska i producenci samochodów uzgodnili, że w 2012 roku emisja dwutlenku węgla przez przeciętny europejski samochód o masie 1295 kg zmniejszy się do 130 g/km (ze 160 g/km emisji aut sprzedanych w Europie w 2006 roku). Ponieważ cięższe samochody spalają więcej paliwa, więc będą mogły wydalać więcej dwutlenku węgla. Przy obecnej technice każde dodatkowe 100 kg masy powoduje, że w gazach wydechowych ilość dwutlenku węgla rośnie o 9 – 12 g/km.

Pierwotnie Komisja Europejska i producenci uzgodnili redukcję emisji o 25 procent, czyli każde dodatkowe 100 kg masy samochodu mogłoby zwiększyć ilość wydalanego CO2 o 7,69 g/km. Jednak Komisja Europejska chce zaostrzyć wymagania i proponuje wprowadzenie 60-procentowej korekcji. Każde dodatkowe 100 kg masy samochodu mogłoby według tej propozycji zwiększać emisję CO2 o najwyżej 4,57 g/km. Producenci francuscy i włoski są jeszcze bardziej rygorystyczni i chcą, aby przy każdych dodatkowych 100 kg samochodu dopuszczalna emisja CO2 wynosiła co najwyżej 2,31 g/km. Zdaniem producentów niemieckich nadgorliwość Francuzów i Włochów spowodowana jest chęcią podwyższenia zysków. Emisje zależne są liniowo od masy auta i wszystkie proste (o różnym nachyleniu w zależności od korekcji) przechodzą przez punkt 130 g dla auta o masie 1295 kg. Zwiększając więc wymagania wobec największych samochodów, których niemal nie produkują, koncerny...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8023

Spis treści

Ekonomia

Amplus idzie po 20 mln zł
Arvato w Poznań II
Austrian Airlines będą miały nowego właściciela
Bariery w budownictwie
Barometr koniunktury „Rzeczpospolitej”
Będą nowe konkursy
Ceny ropy i miedzi w górę
ComPress na NewConnect
Cytat dnia
Czy giełda jest barometrem gospodarki?
DM Millennium o KGHM
Darmowe usługi dla firm
Donald Tusk marzy, Ministerstwo Finansów liczy
Duda-Bis na giełdę
Duszący wydech
Dwie przykre niespodzianki
Fabryka za 70 mln zł
Fiat w Argentynie
Francja otwiera rynek pracy
Gdynia w centrum uwagi
Generali rośnie na autocasco
Indywidualny limit długu dla każdej gminy
JVC bliżej Polski
Kalendarium gospodarcze
Kolejne prospekty zatwierdzone
Kolejni najemcy Logistic City
Kontrakt Elstaru
Kruk składa broń w starciu z V&W
LICZBA DNIA: 32 proc. dobrze ocenia gospodarkę
Nadciąga piwna fuzja
Nagrody Lewiatana
Neutralnie dla TVN
Nie możemy zarobić, bo rząd nas lekceważy
Niższy podatek Belki
Nord Stream: decydujące głosowanie
Nowa strategia Citigroup a casus Banku Handlowego
Nowa ustawa o VW
Nowy magazyn FM Logistic
Ofiara wojny w Iraku
Plany wobec Iżewska
Porozumienie na poczcie – ale nie ze wszystkimi
Porozumienie w sprawie cyfryzacji już w czerwcu?
Proces Siemensa
Przesuwa się wybór doradcy finansowego w KHW
RPP poczeka do czerwca
Raporty DM IDMSA
Robotnicy z Chin zbudują polskie drogi i stadiony
Rolnicy rozczarowani reformą
Ruch odstąpił od PDO
Rząd zwleka z decyzją o rozwoju energetyki jądrowej
Spedytor Roku 2007
Spór o lek Polfy na raka
Stany chcą ukarać OPEC za cenę ropy
TFO: Odbicie po przecenie
UniCredit wymienia akcje
Unijne normy bezpieczeństwa podniosą ceny aut
WSJ ma nowego szefa
Warszawa zwolniła obroty
Warunki dla oleju z Ukrainy
Wielki boom na automaty
Z Gliwic do Petersburga
Złoty mocniejszy o jeden grosz
Zamów abonament