Po godzinach w czwartek
Beznamiętne polskie piekiełko
Na tegorocznym festiwalu Warszawa Singera pojawiają się twórcy, którzy świeżym językiem próbują opowiadać o osobistym doświadczeniu kwestii polsko-żydowskich.
Jednym z nich jest Paweł Passini, współreżyser scenicznego tryptyku opartego na zeznaniach świadków pogromu kieleckiego, relacjach byłych więźniów Auschwitz-Birkenau oraz na fragmentach książki Jana Tomasza Grossa „Strach”. Wyreżyserowane przez Passiniego, Łukasza Witta-Michałowskiego oraz Piotra Ratajczaka przedstawienie „Nic co ludzkie” warszawiacy mogą obejrzeć dziś wieczorem w Teatrze Żydowskim.
Passini, absolwent Wydziału Reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej, od lat podkreśla swoje judaistyczne korzenie. Na stronie pierwszego w Europie teatru internetowego neTTheatre, pisząc o zrealizowanym ze Stowarzyszeniem Teatralnym Chorea projekcie „Tehilim/Psalmy”, który również będzie prezentowany w najbliższych dniach w Warszawie, przywołuje postać babki wykluczonej z rzeczywistości, która mimo wszystko zachowała dumę ze swojego pochodzenia.
– Dwojra Gitla-Eugenia Passini, z domu Tykocińska, zdecydowała się jednak zostać w 1968 r., chociaż właściwie w jej przypadku nie było mowy o żadnym „jednak”, ponieważ całe życie walczyła, żeby być u siebie – przekonuje Passini. – Nawet posadziła drzewo na podwórku. A podwórko było w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta