Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Po szynach w dalekiej perspektywie

25 września 2008 | Logistyka Transport Spedycja | Robert Przybylski
Koleje nie są konkurencyjne wobec transportu drogowego – w 2007 roku zwiększył on przewozy o 17 proc., a kolej o 1 proc.
autor zdjęcia: bartosz jankowski
źródło: Rzeczpospolita
Koleje nie są konkurencyjne wobec transportu drogowego – w 2007 roku zwiększył on przewozy o 17 proc., a kolej o 1 proc.
Zwiększa się zapotrzebowanie na przewozy kontenerów
autor zdjęcia: bartosz jankowski
źródło: Rzeczpospolita
Zwiększa się zapotrzebowanie na przewozy kontenerów
Producenci samochodów chętnie korzystają z kolei
autor zdjęcia: bartosz jankowski
źródło: Rzeczpospolita
Producenci samochodów chętnie korzystają z kolei
źródło: Rzeczpospolita
źródło: Rzeczpospolita
źródło: Rzeczpospolita

Rząd zlecił przygotowanie Master Planu dla kolei do 2030 roku, który ułatwi planowanie inwestycji w infrastrukturze oraz zapewni podniesienie poziomu usług przewozowych. Branża oczekuje jednak, że Ministerstwo Infrastruktury szybciej będzie rozwiązywać bieżące problemy

Ministerstwo Infrastruktury planuje kształt rynku kolejowego do 2030 roku. W Master Planie przewidziano, że praca przewozowa pociągów pasażerskich wzrośnie z 18,2 mld pasażerokilometrów w 2005 roku do 18,8 mld pasażerokilometrów w 2030 roku według scenariusza 1., który zakłada inwestycje w kolej na dotychczasowym poziomie. Jeżeli stan torów i dworców się poprawi, to praca przewozowa zwiększy się do 35,5 mld pasażerokilometrów (scenariusz 2.). Zbudowanie linii dużych prędkości, łączących Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań, zwiększy pracę przewozową do 39,8 mld pasażerokilometrów (scenariusz 3.). W przypadków transportu towarowego praca przewozowa zwiększy się z obecnych 50 mld tonokilometrów do 73 mld w scenariuszu 1., natomiast w przypadku poprawy infrastruktury do 98,4 mld tonokilometrów w scenariuszu 2.

Z Master Planu wynika, że wyższa jakość przewozów pasażerskich przyczyni się do wzrostu udziału w pracy przewozowej – w scenariuszu 3. wzrośnie on z 11,8 proc. w 2005 roku do 12,9 w 2030. Bez linii wysokich prędkości udział kolei w pracy przewozowej spadnie w 2030 roku do 11,5 proc. Malejące...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8126

Spis treści
Zamów abonament