Szkolenie za granicą
Osoby wchodzące do zawodu kierowcy autobusów od 10 września muszą przejść obowiązkowe szkolenia. W Niemczech, Czechach i na Litwie przeprowadzą je szybciej i o połowę taniej niż w Polsce
Zgodnie z unijną dyrektywą 2003/59 WE dotychczasowi zawodowi kierowcy będą musieli w najbliższych pięciu latach odbyć szkolenie zawodowe trwające 36 godzin, natomiast każdy świeżo upieczony kierowca, który chce prowadzić autobus, od 10 września musi mieć zaliczone szkolenie zwane kwalifikacją wstępną. Za rok taki sam obowiązek będzie dotyczył także młodych kierowców samochodów ciężarowych.
W Polsce Ministerstwo Infrastruktury w wydanym rozporządzeniu wymaga odbycia 280 godzin szkoleń, a więc maksymalnej liczby, natomiast w sąsiednich krajach szkolenie trwa tylko 140 godzin, czyli minimalną dopuszczoną przez dyrektywę liczbę. Kwalifikacja wstępna niezależnie od kraju, w którym była wystawiona, ważna jest w całej Unii.
Dlatego niemieckie i litewskie firmy zachęcają polskich kierowców do uczestnictwa w szkoleniach, które są o połowę tańsze niż w Polsce. Czeskie ośrodki proponują kursy kosztujące około 3 tys. zł, gdy w Polsce kandydat na zawodowego kierowcę będzie musiał...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta