Listonosz zawsze dzwoni dwa razy, czyli 10 rad, jak odbierać pisma podatkowe
Dostajemy pismo z urzędu skarbowego lub od wójta, stawiamy zygzak na podsuniętej przez listonosza kartce i nerwowo otwieramy kopertę. Być może już popełniliśmy błąd
Zanim odbierzemy decyzję, postanowienie lub wezwanie, sprawdźmy lepiej, jak należy to robić.
1 Pracownik poczty czy sołtys
U bramy naszej działki letniskowej pojawia się znajomy sołtys z decyzją dotyczącą podatku od nieruchomości. Mamy ją odebrać czy nie? Tak, sołtys może doręczyć decyzję, a my powinniśmy pokwitować jej odbiór, podobnie jak robimy to, gdy dostajemy list polecony za pośrednictwem poczty. Zgodnie z ordynacją podatkową organ podatkowy doręcza pisma przez pocztę, swoich pracowników lub inne uprawnione osoby. Gdy organem podatkowym jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta, pisma może doręczać sołtys za pokwitowaniem. Co więcej, decyzję może przynieść sołtys z sąsiedniej wsi, bo ordynacja podatkowa nie zastrzega skuteczności doręczenia przez sołtysa w obrębie jego sołectwa.
2 Masz wiadomość
Włączamy komputer, sprawdzamy pocztę elektroniczną, a tu nieprzyjemna niespodzianka. Wezwanie z urzędu skarbowego. Mamy tam iść czy nie? Ordynacja podatkowa mówi, że doręczanie pism, z wyjątkiem zaświadczeń, może nastąpić na adres poczty elektronicznej, jeżeli wystąpiono do organu podatkowego o ich doręczanie w sposób określony przez odrębne przepisy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. A zatem przypomnijmy sobie – upoważniliśmy (na piśmie) urząd skarbowy do tego, aby przysyłał nam pisma w taki sposób? Jeśli tak, doręczenie jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta