Nie trzeba robić wstecznej korekty, jeśli sprzedawca nie popełnił błędu
Jeśli cena wzrosła już po transakcji, sprzedawca rozlicza fakturę korygującą w miesiącu jej wystawienia. Nie musi cofać się do okresu, w którym wykazał fakturę pierwotną
Potwierdził to Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 6 października 2008 r. (III SA/Wa 637/08). Podkreślił, że jeśli w momencie wystawiania faktury pierwotnej sprzedawca nie popełnił błędu, to faktura korygująca cenę na plus powinna zostać ujęta w bieżących rozliczeniach.
Kiedy wystawiamy fakturę korygującą...
Przypomnijmy: faktury korygujące wystawiane są wtedy, gdy trzeba zmienić dane na dokumencie pierwotnym. Zgodnie z § 16 rozporządzenia ministra finansów z 25 maja 2005 r. (DzU nr 95, poz. 798 ze zm.) korektę robi się w razie udzielenia rabatów po wystawieniu faktury. Jest to sytuacja najczęściej występująca w praktyce. Fakturę korygującą należy wystawić również po podwyższeniu ceny lub jeśli jest konieczne skorygowanie błędów zidentyfikowanych na fakturze pierwotnej (np. dotyczących ceny, stawki i kwoty podatku). Zatem przepisy dość jasno określają katalog sytuacji, w których należy posłużyć się korektą. Najistotniejszą dla podatników kwestią jest jednak określenie, w której deklaracji VAT-7 (albo VAT-7K) powinni taką fakturę korygującą wykazać.
...i kiedy ją wykazujemy
Przepisy rozporządzenia ministra finansów mówią tylko o tym, kiedy trzeba wykazać korekty prowadzące do obniżenia obrotu (korekty na minus). W takich sytuacjach sprzedawca jest uprawniony do skorygowania obrotu i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta