Gdy płacisz za naukę pracownika, możesz oczekiwać jego lojalności
Szef, który decyduje się dofinansować podnoszenie kwalifikacji przez podwładnych, może zastrzec, że w pewnych okolicznościach będą zobowiązani do zwrotu pieniędzy wydanych na ten cel przez firmę
Pracodawca musi ułatwiać pracownikowi podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Tak wynika z art. 17 i art. 94 pkt 6 kodeksu pracy. Nie oznacza to jednak, że pracownik może domagać się od pracodawcy zorganizowania i przeprowadzenia określonego rodzaju szkolenia (wyrok SN z 25 maja 2000 r., I PKN 657/99). To pracownikowi powinno zależeć na podnoszeniu swoich kwalifikacji. Ułatwianie tego przez pracodawcę ma polegać na tym, że nie odmawia bez uzasadnionych przyczyn zgody na korzystanie z wybranej przez pracownika formy kształcenia i tworzy pozytywną atmosferę wokół uczących się pracowników.
Kto chce się uczyć
Gdy pracownik decyduje się podnieść swoje kwalifikacje zawodowe lub zdobyć wykształcenie, to zakres obowiązków pracodawcy zależy przede wszystkim od tego, czy to pracodawca kieruje podwładnego do nauki, czy też wynika to z chęci i inicjatywy podwładnego.
Z kolei świadczenia ze strony pracownika zależą od zawarcia z pracodawcą umowy o podnoszenie kwalifikacji. Może on być zobowiązany w związku z tym do przepracowania w firmie określonego czasu po zakończeniu nauki, a także zwrotu niektórych kosztów.
Jeśli więc pracodawca decyduje się dołożyć do nauki pracownika, to rekompensaty nakładów może żądać wówczas, gdy podpisze z nim odpowiednią umowę.
W jednym wypadku zawarcie takiej umowy jest obowiązkowe – gdy pracodawca kieruje...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta