Dobra marka, modny ciuch, czyli nowy styl kibiców
Czy piłkarscy fani interesują się modą? Okazuje się, że tak. Nic dziwnego, że wielu z nich porzuciło poliestrowe dresy oraz rozciągnięte bluzy. Na trybunach coraz częściej pojawia się nowy trend – casual.
Casual, czyli po polsku nieformalny, to jeden z najpopularniejszych stylów w modzie codziennej.
– Jego najważniejszą cechą jest połączenie elementów sportowych, takich jak trampki czy koszulki polo, ze strojem codziennym. To zaprzeczenie stylu formalnego, sztywnego, czyli np. garnituru. Są profesje, w których strój casual jest dyskwalifikujący, np. prawnik czy bankier. Jednak wśród młodych ludzi taki luźny styl jest bardzo popularny – mówi stylistka Basia Czyżewska.
Kibicowska wersja stylu casual to przede wszystkim białe sportowe buty (koniecznie wzorowane na modele z lat 70.), jednolite jeansy, sweterki i kurtki „szwedki”. Jednak najważniejsze są marki. Najpopularniejsze wywodzą się z Anglii – Stone Island, Fred Perry, Ben Sherman czy Burberry (patrz ramka).
Fircyka glina nie tyka
Czy z zasady neutralny, wielkomiejski styl może stać się znakiem rozpoznawczym zagorzałych piłkarskich fanów? Oczywiście – na Wyspach słowo „casuals” funkcjonuje jako określenie subkultury kibiców chuliganów. Jego geneza sięga lat 70., gdy spore sukcesy na międzynarodowej arenie odnosił klub z Liverpoolu. Kilka tysięcy najwierniejszych kibiców tej drużyny (wśród nich wielu chuliganów) jeździło na mecze po całej Europie. Dla młodych chłopaków, którzy w większości wywodzili się z biednych, robotniczych dzielnic,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta