Alkoholowa zadyszka
Przemysł spożywczy. Polacy ograniczyli zakupy mocnych trunków. Po pierwszych trzech miesiącach roku ich sprzedaż spadła o prawie jedną trzecią
Równie słabo wygląda popyt na piwo, który skurczył się w pierwszym kwartale o 10 proc.
– Tak duży spadek zaskoczył producentów, którzy nie zakładali, że problemy ze zbytem mocnych alkoholi będą aż tak poważne – mówi „Rz” Leszek Wiwała, prezes Polskiego Przemysłu Spirytusowego.
Z wyliczeń tej organizacji wynika, że w pierwszym kwartale 2009 r. łączna sprzedaż wyrobów spirytusowych (75 proc. przypada na czystą wódkę) wyniosła 21,1 mln litrów w przeliczeniu na 100-procentowy alkohol. Była też o ponad 28 proc. niższa niż przed rokiem.
– Spadek sprzedaży w pierwszym kwartale spowodowała przede wszystkim podwyżka akcyzy – wyjaśnia Wiwała.
Od 1 stycznia 2009 r. stawka podatku poszła w górę o 9 proc. Przełożyło się to na kilkuprocentowy wzrost cen. Dodatkowe zamieszanie na rynku wywołało także wprowadzenie nowych wzorów banderol.
Z pierwszego kwartału 2009 r. nie są także zadowoleni producenci piwa. Z danych zebranych przez „Rz” od producentów wynika, że w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta