Pomysł na sprowadzenie przedsiębiorstw do gminy
Teren, nawet najlepiej przygotowany, to za mało, aby skutecznie przyciągnąć inwestorów do gminy. Znaczenie mają sprawnie prowadzony marketing i dobra współpraca z instytucjami odpowiedzialnymi za współpracę z zagranicznymi firmami, które planują przenieść produkcję do Polski
Samorządy nie mają żadnych twardych instrumentów, za pomocą których mogłyby skutecznie przyciągać inwestorów na swoje tereny. Wszystkie najważniejsze, w tym dotyczące np. obciążeń podatkowych, regulują bowiem przepisy krajowe. Nie oznacza to jednak, że gminy nie mają żadnego wpływu na wybór miejsca, gdzie powstaną nowe zakłady produkcyjne, a w konsekwencji miejsca pracy.
Wśród elementów procesu inwestycyjnego, na które samorządy mają największy wpływ, można wymienić:
- dobrze przygotowany teren i ofertę,
- zaangażowanie i profesjonalizm,
- znak rozpoznawczy, wizerunek medialny,
- partnerzy i referencje dotychczasowych inwestorów.
Od czego zacząć
Najlepiej od spojrzenia na gminę tak, jakby to było przedsiębiorstwo. Z tą różnicą, że celem firmy jest maksymalizacja zysku, a gminy – stałe podnoszenie jakości usług świadczonych na rzecz jej mieszkańców. Jeżeli zatem uznamy, że gmina to instytucja rynkowa, to wynika z tego, że inwestor wybierze tę, której oferta najlepiej mu odpowiada.
Walkę o inwestycje należy zatem rozpocząć od określenia, co wyjątkowego możemy firmom zaoferować. Mogą to być świetnie przygotowane tereny, pomoc w wyszkoleniu niezbędnej liczby pracowników czy odpowiednie zaplecze techniczne, które umożliwi nowym firmom rozpoczęcie działalności (np....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta