Sprawdź, jak policzyć wynagrodzenie do wypłaty
Pensja to niejedyny przychód pracownika. Lista płac musi odzwierciedlać także inne przysporzenia majątkowe otrzymywane przed podwładnego w ramach stosunku pracy zarówno w trakcie jego trwania, jak i po jego ustaniu
Lista płac to dokument urzędowy stanowiący dowód w rozliczeniach z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) i Urzędem Skarbowym (US). Jeszcze do niedawna mogła być tylko papierowa, ale od stycznia 2009 r. może być elektroniczna. Mimo że nie ma ustawowego wzoru tego dokumentu, to wiadomo, jakie pozycje dotyczące rozliczenia wynagrodzeń musi obejmować. Lista płac jest podzielona na odrębne rubryki, w których wpisujemy:
- imię i nazwisko pracownika,
- jego płacę podstawową,
- inne składniki wynagrodzenia, tj. dodatki pieniężne, premie regulaminowe czy nagrody,
- wynagrodzenie za czas niezdolności z wyodrębnieniem na kwoty wypłacane przez pracodawcę i ZUS,
- przychód pracownika ogółem,
- podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne oraz ich poszczególne wartości,
- miesięczne, zryczałtowane koszty uzyskania przychodu,
- podstawę wymiaru składki ubezpieczenia zdrowotnego oraz jej poszczególne wartości,
- podstawę opodatkowania, zaliczkę potrąconą i zaliczkę należną do Urzędu Skarbowego,
- kwotę „do wypłaty”.Pokazujemy, jak wyliczyć wynagrodzenie pracownika należne do wypłaty. Matematyczne rachunki można podzielić na osiem etapów.
1 Wpisz pensję podstawową i dodatkowe składniki
Płaca podstawowa to wartość wynagrodzenia brutto wynikająca z umowy o pracę. Może być stała albo...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta