Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Pierwsze auto elektryczne, czyli historia już raz opowiedziana

26 lutego 2010 | Życie Warszawy | Rafał Jabłoński
W pierwszej  dekadzie XX wieku na bazie takich mercedesów 30/35 budowano auta elektryczne
źródło: Mercedes
W pierwszej dekadzie XX wieku na bazie takich mercedesów 30/35 budowano auta elektryczne
De Dion-Bou-ton w parku samochodowym  Zarządu Oczyszczania Miasta, z gazogeneratorem firmy Perkun (rok 1940)
źródło: Archiwum
De Dion-Bou-ton w parku samochodowym Zarządu Oczyszczania Miasta, z gazogeneratorem firmy Perkun (rok 1940)
Rok 1937. Autobus firmy Henschel zaopatrzony w gazogenerator podczas testowej jazdy po niemieckiej ulicy. Uwaga – z boku wymalowany jest już herb Warszawy
źródło: NAC
Rok 1937. Autobus firmy Henschel zaopatrzony w gazogenerator podczas testowej jazdy po niemieckiej ulicy. Uwaga – z boku wymalowany jest już herb Warszawy
Wojskowy opel blitz na „holcgaz”. Jeszcze po wojnie takie ciężarówki jeździły stołecznymi ulicami
źródło: Archiwum
Wojskowy opel blitz na „holcgaz”. Jeszcze po wojnie takie ciężarówki jeździły stołecznymi ulicami
Mercedes Electrique – pod tą nazwą produkowano cztery różne modele aut (również w Austrii)
źródło: Archiwum
Mercedes Electrique – pod tą nazwą produkowano cztery różne modele aut (również w Austrii)
Koncepcyjny polski pojazd elektryczny Revolt; ma wkrótce trafić do sprzedaży
autor zdjęcia: Seweryn Sołtys
źródło: Fotorzepa
Koncepcyjny polski pojazd elektryczny Revolt; ma wkrótce trafić do sprzedaży

Pierwszy raz elektryczny automobil pojawił się na warszawskich ulicach w listopadzie 1909 roku. Wiemy o tym dzięki bardzo rzadkiemu egzemplarzowi gazety „Dzień”

Jak w połowie 1909 roku podały stołeczne media – „w mieście naszem kursują 44 samochody”. Z różnych relacji wynikało, że wszystkie spalały benzynę, tymczasem natrafiliśmy na rewelacyjną wiadomość we wspomnianym dzienniku. Co ciekawe, mieliśmy w mieście jeszcze inne, niebenzynowe paliwa – przeważnie gaz drzewny, który wprowadzono w latach 30. Wiele przemawia za tym, że po Warszawie jeździło też auto parowe.

Akumulatorowy mercedes

W numerze z 17 listopada 1909 roku „Dzień” napisał: „Wspaniała kareta firmy Mercedes z motorem elektrycznym ukazała się na ulicach Warszawy. Jest to cicha precyzyjna maszyna, którą sprowadził ks. Lubomirski, do miejscowej komunikacji”. Ustaliliśmy, że w latach 1905 – 1909 produkowano auta nazywane „Mercedes – Electrique”, ważące (bez wygodnego nadwozia, które zamawiano indywidualnie) 1,8 tony. Taki wehikuł po naładowaniu akumulatorów mógł przejechać około 40 kilometrów. Mercedes reklamował go jako pojazd „bardziej komfortowy od najlepszego zaprzęgu konnego“, a do tego poruszający się „bez hałasu i smrodu“ – jak należy się domyślać

– właśnie konnego, którego na warszawskich ulicach nie brakowało.

W tamtych latach – elektryczny – nie był żadną sensacją, gdyż w roku 1899 właśnie na takim samochodzie pierwszy raz przekroczono 100 km/godz., o czym szeroko informowała prasa....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8559

Spis treści

Ekonomia

Biznes powinien wspierać energetyczne decyzje rządu
Cytat dnia
Dobre wyniki operatora kablówek
Dok dla Remontowej
Duże rezerwy obniżyły wyniki Banku BPH
Gazprom na pewno nie zrezygnuje z zysków
Gazprom omija Ukrainę. Gaz do Unii przez Białoruś
Hojny Cyfrowy Polsat
Kalendarium gospodarcze
Kawowe ekspresy cieszą się wzięciem
Kryzysowy efekt domina omija Polskę
Lepsze wyniki francuskiego operatora
Liczba dnia - 59 proc. Polaków dostrzega kryzys
Mocno w górę po rekomendacji
Możliwa reklamowa katastrofa
Nadal lubimy małe auta
Nasz cel to liberalizacja rynku energetycznego
Nowa scena dla ministra finansów
Oczekiwanie na decyzje Transnieftu
Orlen: sprawa Możejek jest teraz priorytetem
Ostra przecena akcji
PGNiG zapożyczy się na Energę?
PZU: związki chcą wysokich odpraw
Podwyżki w PKO BP
Polacy otrzymali z OFE po zmarłych 500 mln zł
Polacy piją mniej piwa
Polpharma kupuje część Biotonu
Polska znowu budzi zainteresowanie inwestorów
Potrzeba prawdziwej współpracy z Rosją
Promocja obligacji w Azji
Przychody operatorów się kurczą
Ruszają przetargi na budowę torów
Sprzedaż komputerów będzie spadać wolniej
Staniały roboty budowlane
Turkish Airlines myśli o LOT
Unijne pogotowie gazowe
Unijne prognozy w górę, Polska wciąż liderem
W skrócie
Walka o władzę w Europejskim Banku Inwestycyjnym
Wiatr może być alternatywą dla atomu, węgla i gazu
Wydatki w e-sklepach przekroczyły 5 mld złotych
Z aktorem po zyski
Znawczyni piwa
Złoty się osłabił

Rzeczpospolita edukacyjna

Zamów abonament