Pierwsze auto elektryczne, czyli historia już raz opowiedziana
Pierwszy raz elektryczny automobil pojawił się na warszawskich ulicach w listopadzie 1909 roku. Wiemy o tym dzięki bardzo rzadkiemu egzemplarzowi gazety „Dzień”
Jak w połowie 1909 roku podały stołeczne media – „w mieście naszem kursują 44 samochody”. Z różnych relacji wynikało, że wszystkie spalały benzynę, tymczasem natrafiliśmy na rewelacyjną wiadomość we wspomnianym dzienniku. Co ciekawe, mieliśmy w mieście jeszcze inne, niebenzynowe paliwa – przeważnie gaz drzewny, który wprowadzono w latach 30. Wiele przemawia za tym, że po Warszawie jeździło też auto parowe.
Akumulatorowy mercedes
W numerze z 17 listopada 1909 roku „Dzień” napisał: „Wspaniała kareta firmy Mercedes z motorem elektrycznym ukazała się na ulicach Warszawy. Jest to cicha precyzyjna maszyna, którą sprowadził ks. Lubomirski, do miejscowej komunikacji”. Ustaliliśmy, że w latach 1905 – 1909 produkowano auta nazywane „Mercedes – Electrique”, ważące (bez wygodnego nadwozia, które zamawiano indywidualnie) 1,8 tony. Taki wehikuł po naładowaniu akumulatorów mógł przejechać około 40 kilometrów. Mercedes reklamował go jako pojazd „bardziej komfortowy od najlepszego zaprzęgu konnego“, a do tego poruszający się „bez hałasu i smrodu“ – jak należy się domyślać
– właśnie konnego, którego na warszawskich ulicach nie brakowało.
W tamtych latach – elektryczny – nie był żadną sensacją, gdyż w roku 1899 właśnie na takim samochodzie pierwszy raz przekroczono 100 km/godz., o czym szeroko informowała prasa....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta