Kryzys odpuszcza części branż
W 2010 r. trudno będzie o znaczny wzrost sprzedaży detalicznej w Polsce. Nie wszystkie firmy będą w dalszym ciągu odczuwać skutki spowolnienia. Na ożywienie może liczyć np. rynek elektroniki
O 3,5 – 5 proc. może w tym roku wzrosnąć sprzedaż detaliczna w Polsce – szacują ekonomiści, z którymi rozmawiała „Rz”. Według GUS w 2009 r. poszła ona w górę o 4,3 proc., a rok wcześniej o 13,3 proc. – W pierwszej połowie roku negatywnie na sprzedaż detaliczną będzie oddziaływała trudna sytuacja na rynku pracy. Jeżeli, jak zakładamy, poprawi się ona w drugiej połowie, to będzie to miało pozytywne odzwierciedlenie w danych o sprzedaży – uważa Dariusz Winek, główny ekonomista Banku BGŻ.
Grzegorz Maliszewski, główny Ekonomista Banku Millennium, uważa, że szansę na największe zwyżki ma sprzedaż żywności i paliw. – Tempo wzrostu sprzedaży dóbr trwałych, takich jak samochody, meble, AGD czy RTV, powinno się zwiększać, choć ze względu na utrzymującą się wciąż niepewność przewiduję, że będzie to proces stopniowy – dodaje ekonomista.
Ofensywa RTV
Tymczasem z zestawienia firmy badawczej Euromonitor International przygotowanego dla „Rz“ wynika, że na czele segmentów rynku notujących w tym roku największy wzrost popytu może znaleźć się sprzęt elektroniczny. Euromonitor zakłada, że w tym roku Polacy wydadzą na niego niemal 31,7 mld zł, o 11,2 proc. więcej niż w 2009 r.
4,3 proc. - o tyle zwiększyła się – według GUS – sprzedaż detaliczna w 2009 r.
Ubiegły rok...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta