Rabat zmniejszy przychód i obrót
Udzielanie rabatów to jedna z najczęściej wykorzystywanych przez firmy farmaceutyczne form wspierania sprzedaży. Są jednak problemy z rozpoznaniem ich skutków podatkowych
Rabaty, czasem określane także jako bonifikaty lub skonta, mogą być udzielane zarówno w formie pieniężnej, jak i w formie rzeczowej (w naturze). Mimo ogromnej popularności i różnorodności form rabatów wątpliwości budzi określenie konsekwencji podatkowych, jakie wiążą się z wykorzystaniem tego instrumentu aktywizacji sprzedaży.
Pojawiają się trudności z odróżnieniem rabatów od sprzedaży premiowej i premii pieniężnych, co może przekładać się na poprawność rozliczeń podatkowych firm farmaceutycznych i beneficjentów rabatów.
Co to jest rabat
Przepisy ustawy o PIT ani ustawy o CIT nie definiują rabatu. Jedynie art. 14 ust. 1 ustawy o PIT i art. 14 ust. 3 ustawy o CIT wskazują na związek bonifikaty i skonta z obniżką ceny, przewidując, że wartość udzielonych rabatów pomniejsza przychody należne. Także ustawa o VAT nie definiuje rabatu. Jedynie jej art. 29 ust. 4 mówi, że podstawę opodatkowania zmniejsza się m.in. o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont).
Zgodnie z definicją słownikową przez rabat należy rozumieć obniżkę ustalonej wcześniej ceny towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką (wtedy mówi się o skoncie), kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie.
Natomiast...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta