Nie każdy wydatek przedsiębiorca może wrzucić w koszty
Jeśli fiskus sprawdzi zeznania podatkowe i się okaże, że wydatek nie ma związku z prowadzoną działalnością, wyliczenia trzeba będzie zweryfikować i – co niewykluczone – zwiększyć podstawę opodatkowania
Duża część sporów z organami podatkowymi dotyczy kosztów uzyskania przychodów. Fiskus często kwestionuje niektóre rozliczenia, twierdząc, że podatnik nie miał prawa zaliczyć konkretnych wydatków do kosztów podatkowych.
Jakie zatem wydatki można uznać za koszty?
Co mówią przepisy
Z ustaw podatkowych (o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o podatku dochodowym od osób prawnych) wynika, że są nimi koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów (z wyjątkiem dokładnie wyliczonych w przepisach).
Tyle sama definicja. Resztę weryfikuje praktyka, w tym bogate orzecznictwo sądów administracyjnych, a także interpretacje organów podatkowych.
Jak wynika np. z interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 26 kwietnia 2010 r. (IPPB4/415-75/10-4/SP), kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z uzyskanymi przychodami.
„Z oceny związku z uzyskanym przychodem winno wynikać, iż poniesiony wydatek obiektywnie mógł się przyczynić do osiągnięcia przychodów z danego źródła” – czytamy w uzasadnieniu.
Konieczna indywidualna ocena...
Kosztami uzyskania przychodów będą zatem wydatki związane z prowadzoną działalnością...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta