Elastyczność kluczem do zwycięstwa
Odporność i umiejętność adaptacji polskich firm do zmieniających się warunków działania miały zbawienny wpływ na całą gospodarkę
U progu 2009 r. sektor przedsiębiorstw znalazł się w bardzo trudnej sytuacji. Dramatycznie zmieniła się koniunktura gospodarcza, wzrosły koszty finansowania i jego dostępność, nastąpiły gwałtowne wahania kursowe i znaczące osłabienie złotego, zwiększyła się niepewność związana z polityką pieniężną i fiskalną, popytem wewnętrznym i zewnętrznym. Słowem – kryzys z rynków finansowych przeniósł się w sferę realnej gospodarki. W konsekwencji zaczęła rosnąć liczba bankructw, co wzmogło obawy o wypłacalność kontrahentów. Przejście od sytuacji doskonałej koniunktury, z jaką przedsiębiorcy mieli do czynienia od 2006 r. do połowy 2008 r., do załamania wzrostu na przełomie 2008/2009 było nagłe i całkowicie nieoczekiwane.
Okazało się jednak, że polskie firmy poradziły sobie z kryzysem całkiem dobrze. Ta swoista odporność i adaptowalność do zmieniających się warunków działania miały zbawienny wpływ na całą gospodarkę.
Dużo dobrych decyzji
Najważniejszym czynnikiem, który odpowiada za sukces polskich przedsiębiorstw w okresie kryzysu, jest ich wysoka elastyczność, zdolność dostosowania się do nowych warunków, umiejętność skorygowania swojego modelu biznesowego, by odpowiedzieć na mniejszy czy przesunięty w inny segment popyt. Dotyczy to zwłaszcza firm...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta