Likwidacja zapóźnień
Spadkiem po zaborcach był wysoki współczynnik analfabetyzmu
Dokonujący się w okresie międzywojennym rozwój szkolnictwa wszystkich szczebli w województwach wschodnich i południowo-wschodnich doprowadził do powolnego i systematycznego nadrabiania zaległości powstałych w dziedzinie oświaty w okresie zaborów. Na obszarze tym istniały różnego typu i poziomu szkoły reprezentujące wielokulturowy model społeczeństwa kresowego. Należy to niewątpliwie do pozytywnego dziedzictwa II Rzeczypospolitej. Na wszystkich poziomach kształcenia oświata województw wschodnich II Rzeczypospolitej stworzyła poważny potencjał, charakteryzujący się zarówno dużą dynamiką rozwojową, jak też różnorodnością wynikającą ze specyfiki składu etnicznego społeczeństwa tych obszarów. Nadawało to szkole kresowej swoistego kolorytu, niespotykanego w innych regionach kraju.
Władze oświatowe II Rzeczypospolitej przykładały szczególną wagę do szkolnictwa powszechnego ze względu na priorytetowe zadanie zrealizowania obowiązku szkolnego i zniwelowanie zaniedbań w zakresie edukacji podstawowej wyniesionych z okresu zaborów. Pamiętać musimy o tym, że szkolnictwo wschodnich województw II Rzeczypospolitej w o wiele większym stopniu niż zachodnie obszary kraju nadrabiać musiało zaniedbania w dziedzinie oświaty odziedziczone po epoce rozbiorowej. Podstawowym zadaniem stojącym przed oświatą województw kresowych było wprowadzenie obowiązku szkolnego. W...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta