Z narodowych gigantów w Unii został tylko Airbus
Wiele firm otrzymało miliardy euro pomocy, a potem zbankrutowało
Dyskusja o tworzeniu narodowych czempionów przetoczyła się przez Europę lata temu. Ale metodą prób i błędów politycy i podatnicy zrozumieli, że rząd nie jest w stanie wybrać właściwej firmy do promowania.
– Nawet jeśli w danym momencie firma odnosi sukcesy, to od momentu, gdy zaczynamy ją chronić, ma mniej motywacji, by poszukiwać kapitału, nowych technologii, staje się mniej efektywna – mówi „Rz” profesor Carlo Altomonte z Uniwersytetu Bocconi w Mediolanie. – W latach 80. Wielka Brytania chciała mieć swój flagowy koncern samochodowy British Leyland – przypomina Altomonte. Dostała wielkie pieniądze od państwa, mogła pochwalić się kultowymi markami, jak Jaguar, Rover czy Mini. Ale nie wytrzymała konkurencji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta