Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Pancerne wieże za łapówki

08 stycznia 2011 | Bitwy i wyprawy morskie | Robert Przybylski
autor zdjęcia: Jacek Gramburg
źródło: Fotorzepa

Stalowe kadłuby i napęd parowy pozwoliły konstruktorom na zwiększenie wymiarów statków. Długość jednostek na początku XX w. przekraczała 200 m, pojemność dochodziła do 50 tys. ton.

Według norm z przełomu XIX i XX w. w statkach handlowych na jednego KM mocy indykowanej (czyli teoretycznej, która nie jest pomniejszona o siły tarcia w silniku) przypadało 250 kg masy pływającej jednostki. We wprowadzanych właśnie do flot torpedowcach na jednego KM mocy indykowanej przypadało 25 kg masy całkowitej okrętu. Rosnące masy, wymiary i prędkości jednostek powodowały konieczność mechanizacji wielu prac.

Na dużym statku handlowym choćby maszyna do poruszania steru o 80 stopni w 30 – 40 sekund musiała mieć co najmniej 100 KM. Na początku XX w. na takim statku, poza głównymi silnikami, stocznie instalowały ok. 100 urządzeń parowych: windy kotwiczne, prądnice, pompy hydrauliczne do zamykania przejść w grodziach wodoszczelnych.

Okręty...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8821

Spis treści

Styl życia

Zamów abonament