Co dalej z dekretem o reformie rolnej
Wkrótce zapadną dwie uchwały o istotnym znaczeniu dla spraw reprywatyzacyjnych dotyczących majątków ziemskich znacjonalizowanych bez odszkodowania w ramach reformy rolnej – pisze adwokat z kancelarii Forystek & Partnerzy
W styczniu skład siedmiu sędziów NSA podejmie uchwałę (sprawa I OSK 176/10) w przedmiocie właściwego trybu (administracyjnego lub sądowego), a więc udzieli odpowiedzi na pytanie: czy przepis § 5 rozporządzenia wykonawczego ministra rolnictwa i reform rolnych z 1 marca 1945 r. może nadal stanowić podstawę do orzekania w drodze decyzji administracyjnej o tym, czy dana nieruchomość lub jej część podlega nacjonalizacji dokonanej na podstawie dekretu PKWN z 9 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej, a zatem, czy podpada pod działanie art. 2 ust. 1 lit. e dekretu o reformie rolnej.
Zagadnieniem tym zajmował się już NSA, który uchwałą siedmiu sędziów z 5 czerwca 2006 (I OPS 2/06) ostatecznie zlikwidował dwutorowość postępowań w przedmiocie stwierdzania podpadania danej nieruchomości lub jej części pod działanie dekretu, stwierdzając, że właściwy w tych sprawach jest tryb administracyjny (przed właściwym wojewodą – jako organem I instancji, i ministrem rolnictwa – jako organem II instancji). Stanowisko NSA gruntownie uzasadnione znalazło potwierdzenie w jednolitym od daty podjęcia tej uchwały orzecznictwie sądów administracyjnych, sądów powszechnych i Sądu Najwyższego (wyrok SN z 30 stycznia 2007, IV CSK 350/06). NSA, podejmując uchwałę, uwzględnił ugruntowane od 1944 r. orzecznictwo dotyczące trybu administracyjnego w tych sprawach i dostrzegł, że możliwość dwuinstancyjnego orzekania w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta