Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Tysiąc koni mechanicznych

12 stycznia 2011 | Samoloty i ludzie | Robert Przybylski

W dwudziestoleciu międzywojennym moce silników lotniczych wzrosły pięciokrotnie, do tysiąca koni mechanicznych.

Za sprawą zdobywcy Pucharu Schneidera w 1923 roku curtissa CR, napędzanego prawie 450--konnym, 12-cylindrowym, widlastym, chłodzonym cieczą silnikiem Curtiss D-12, ulepszane były przede wszystkim takie silniki.

Powierzchnia silnika gwiazdowego wynosi od 1,2 do 1,7 mkw., ale widlastego tej samej mocy już o połowę mniej – od 0,6 do 0,8 mkw. W samolotach lepiej sprawdzały się te mniejsze i lżejsze. Dodatkową zaletą widlastych jednostek było utrzymywanie wysokich mocy na dużych wysokościach, czyli tam, gdzie powietrze jest rozrzedzone i silniki chłodzone powietrzem się przegrzewały.

Podczas testów w 1933 roku boeing P-26A z chłodzonym powietrzem silnikiem Wasp H potrzebował 12 minut, żeby...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8824

Spis treści
Zamów abonament