Dobra kontrola wewnętrzna chroni firmę przed stratami
Eliminacja oszustw i wyłudzeń, zapewnienie minimalnej marży z każdej transakcji, niesprzedawanie towarów kontrahentom, którzy nie regulują zobowiązań – bez spełnienia tych warunków trudno liczyć na sukces w biznesie. Pomóc może wprowadzenie odpowiednich procedur
Jednym z kluczowych narzędzi chroniących przedsiębiorstwo przed nieracjonalnymi i nieefektywnymi decyzjami gospodarczymi są kontrole wewnętrzne. Są to procedury o charakterze mniej lub bardziej sformalizowanym, których muszą przestrzegać pracownicy.
Chodzi np. o analizę stanu zapasów przed złożeniem zamówienia u dostawcy surowców (w celu upewnienia się, czy rzeczywiście istnieje potrzeba ich zakupu). Inny przykład to nałożenie obowiązku zebrania informacji o sytuacji finansowej kontrahenta przed przyznaniem mu limitu kredytowego umożliwiającego zakupy z odroczonym terminem płatności.
Elementem procedury kontrolnej może też być wprowadzenie wymogu wysłania zapytań do kilku potencjalnych dostawców materiałów czy usług, dzięki temu firma może bowiem wybrać najkorzystniejszą ofertę (uwzględniając nie tylko cenę, ale także warunki dostawy).
Nie musi być sformalizowana
Większość kontroli wewnętrznych sprzężona jest z rachunkowością, a wyniki ich działania wpływają bezpośrednio na wielkość wyniku finansowego i strukturę majątku firmy (środki trwałe, zapasy towarów, zapasy surowców, należności handlowe, środki pieniężne, zobowiązania handlowe, zysk etc.).
Warto w tym miejscu przywołać problemy, z jakimi na przełomie 2008 i 2009 r. borykały się przedsiębiorstwa, które nie wprowadziły odpowiednich kontroli wewnętrznych w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta