Przyda się biznesowe świadectwo moralności
Ocena przedsiębiorstw | Wzajemna nieufność przekreśla nieraz obiecujące możliwości współpracy czy pozyskania nowych klientów. W przełamywaniu owej nieufności i nawiązywaniu nowych kontaktów mogą pomóc certyfikaty.
W tym roku o certyfikat „Przedsiębiorstwo Fair Play" przyznawany firmom kierującym się zasadami etyki w biznesie (jak wynika z badań TNS OBOP, jest to najbardziej znany certyfikat rzetelności w kraju) starały się tylko 542 przedsiębiorstwa. Zwykle jest ich 600–700. W najlepszym 2008 r. zgłosiło się prawie 800 firm.
Mniej przedsiębiorstw – niewiele ponad 200 zamiast 250–300 jak w poprzednich latach – wystąpiło o przyznanie również dobrze rozpoznawalnego certyfikatu Solidna Firma. Ten spadek zainteresowania odzwierciedla spowolnienie gospodarcze i obawy związane z kryzysem.
– Oczywiście nie chodzi tu o chęć zaoszczędzenia na opłatach za certyfikat. Przedsiębiorcy nie są pewni, czy w trudnych warunkach rynkowych uda się im spełnić kryteria. Wielu z uczestników poprzednich edycji otwarcie to przyznaje – wyjaśnia Anna Szcześniak, prezes spółki Przedsiębiorstwo Fair Play.
Nie zawsze fair
Silne są obawy, że w ciężkich czasach trudno będzie prowadzić firmy równie rzetelnie jak dawniej. W efekcie popyt na certyfikaty świadczące o wiarygodności maleje, podczas gdy – to tylko pozorny paradoks – zapotrzebowanie na samą wiarygodność wzrasta.
Polskie społeczeństwo charakteryzuje się bardzo wysokim, na tle...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta