Wydanie drukowanych materiałów informacyjnych i reklamowych bez VAT
Firma nie zapłaci daniny od przekazanych broszur, ulotek czy katalogów, jeżeli jednostkowa cena ich nabycia nie przekroczy 10 zł. Wydaje się jednak, że przy droższych materiałach też jej nie będzie musiała naliczać
Powszechną praktyką przedsiębiorców jest prowadzenie różnego rodzaju działań marketingowych (w tym wydań towarów z logo firmy), mających na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu określonych produktów. Obecnie, znaczna część tego typu czynności nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż poza podatkiem od towarów i usług – z zachowaniem prawa do odliczenia podatku naliczonego – znajduje się nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.
Analiza zmian do ustawy o VAT, jakie zaczną obowiązywać od 1 kwietnia 2013 r. (zob. ustawa z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw) może jednak prowadzić do przekonania, że właśnie nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych (w przeciwieństwie do próbek i prezentów o małej wartości), skutkować będzie obowiązkiem zapłaty VAT.
Jak jest do 31 marca 2013 r. ...
Obecnie opodatkowaniu VAT podlegają generalnie wszelkie nieodpłatne przekazania towarów należących do przedsiębiorstwa, z którymi wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy ich nabyciu (zob. art. 7 ust. 2 ustawy o VAT). Zasada ta nie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta