Karta nie niszczy polskiej szkoły
To nie zapisy Karty nauczyciela decydują o sytuacji ekonomicznej w oświacie – twierdzi prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego w rozmowie z Jolantą Ojczyk.
Krystyna Szumilas, minister edukacji, mimo zapewnień nie przedstawiła projektu zmian w Karcie nauczyciela. Z informacji przedstawionych posłom wynika, że nie planuje radykalnych zmian. Czy jest pan zadowolony?
Sławomir Broniarz: O zakresie zmian zadecyduje parlament. Nas zadowala fakt, że Ministerstwo Edukacji Narodowej podziela w części stanowisko związku. Z planowanego zakresu zmian można wnioskować, że podobnie jak ZNP resort uważa, iż Karta nauczyciela nie jest problemem w dyskusji o jakości nauczania i finansowaniu oświaty.
Wszyscy narzekają na Kartę. Samorządy, rodzice, dyrektorzy.
Dziennikarzom, rodzicom, a także samorządom najłatwiej powiedzieć, że przyczyną wszelkich problemów jest Karta. Tak mówią ci, którzy nie znają dobrze tego dokumentu. Tym samym utrwalają stereotyp, który upraszcza dyskusję i ułatwia udział w niej tym, którzy nie znają wszystkich mechanizmów systemu oświaty.
W czym tkwi problem oświaty, jeśli nie w Karcie?
Podstawowym problemem naszego systemu edukacji, jego jakości i funkcjonowania jest kadra kierownicza. Jest spora część naprawdę dobrych dyrektorów, którzy wiedzą, co oznacza zarządzanie szkołą. Znacząca większość jednak to przypadkowe osoby, bez kompetencji, umiejętności zarządzania pracownikami, ze służalczą postawą wobec...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta