Kto nadaje przesyłkę
Zanim internetowy sprzedawca zdecyduje się na odebranie od kupującego pełnomocnictwa do zawarcia umowy przesyłki towaru, warto rozważyć skutki takiego rozwiązania
Praktyka zastrzegania przez internetowych sprzedawców udzielenia im pełnomocnictwa przez kupującego rozwinęła się w e-commerce ze względów podatkowych, lecz należy pamiętać o skutkach cywilnych i konsumenckich takiego rozwiązania.
Przeglądając oferty sprzedaży towarów na portalach aukcyjnych i regulaminy sklepów internetowych, można spotkać się z zastrzeżeniem, w którym kupujący udziela sprzedawcy pełnomocnictwa do zawarcia w imieniu kupującego umowy z operatorem pocztowym lub przewoźnikiem.
Praktyka ta rozpowszechniła się z powodów podatkowych (preferencyjne traktowanie Poczty Polskiej, której usługi są zwolnione z podatku od towarów i usług). Coraz częstsze stosowanie tego rozwiązania wynika też z kopiowania regulaminów sklepów od konkurencji i umieszczania ich po niewielkim liftingu na własnych stronach. Zanim sprzedawca zdecyduje się na odebranie od kupującego pełnomocnictwa do zawarcia umowy przesyłki towaru, warto zastanowić się nad skutkami takiego rozwiązania.
W dwóch rolach
Pełnomocnictwo od kupującego obejmuje upoważnienie do zawarcia w imieniu kupującego umowy o świadczenie usług pocztowych lub umowy przewozu przesyłki. Działanie sprzedawcy na podstawie pełnomocnictwa skutkuje tym, że umowę z operatorem pocztowym lub przewoźnikiem zawiera kupujący jako nadawca, reprezentowany przez pełnomocnika –...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta