Podatnik musi powiadomić urząd o zmianie swojego adresu
Nawet pismo z urzędu nieodebrane przez adresata może być uznane za skutecznie doręczone. Jeśli nie można go wręczyć do rąk własnych osoby upoważnionej, to poleży na poczcie 14 dni i po tym okresie znajdzie się w aktach sprawy
- Moja firma prowadzi działalność transportową na terenie całej Polski. Wykonujemy również transporty poza granicami kraju. W prowadzonej przeciwko mnie sprawie podatkowej organ zastosował instytucję doręczenia zastępczego decyzji podatkowej określającej zobowiązanie podatkowe w CIT. Kiedy organ może doręczyć pismo w taki sposób? Czy mogę kwestionować ten sposób doręczenia, a jeśli tak, to w jaki sposób? – pyta czytelnik.
Zgodnie z art. 151 ordynacji podatkowej (dalej: o.p.) osobom prawnym oraz jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej organ podatkowy doręcza pisma w lokalu ich siedziby lub w miejscu prowadzenia działalności – osobie upoważnionej do odbioru korespondencji.
Skutki zaniedbania
W toku postępowania strona oraz jej przedstawiciel lub pełnomocnik mają obowiązek zawiadomić organ podatkowy o zmianie swojego adresu, w tym adresu elektronicznego, jeżeli wniesiono o zastosowanie takiego sposobu doręczania albo wyrażono na to zgodę. Gdy strona oraz jej przedstawiciel lub pełnomocnik zaniedba ten obowiązek, pismo uznaje się za doręczone pod dotychczasowym adresem, a organ podatkowy pozostawia pismo w aktach sprawy. Pisma mogą być również doręczane w siedzibie organu podatkowego.
Generalnie organ podatkowy doręcza pisma za pokwitowaniem przez pocztę, swoich pracowników lub przez osoby uprawnione. Jeśli jednak...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta