W handlu też czas na zmiany
Branża walczy ze spowolnieniem, ale mimo silnej konkurencji musi również stawiać na innowacje.
Spowolnienie gospodarcze to tylko jeden z problemów, z jakimi dzisiaj zmaga się branża – zarówno jeśli chodzi o firmy handlowe, jak i producentów. Systematycznie spada liczba sklepów, których jest wciąż ok. 120 tys., choć wzrosty widać jedynie w segmencie tzw. handlu nowoczesnego czy hiper-, supermarketów oraz dyskontów.
Liczba tradycyjnych, niewielkich sklepów systematycznie spada nawet o kilka tysięcy rocznie. Jednocześnie w przypadku tego segmentu coraz więcej handlowców rezygnuje z pełnej niezależności i wchodzi do umacniających swoją pozycję grup franczyzowych. Firmy dzięki pracy w grupie uzyskują znaną markę i jednocześnie znacznie lepsze warunki zakupowe, co pozwala im intensywniej konkurować z liderami rynku. Dodatkowo nawet w trudnych czasach wiele przedsiębiorstw musi myśleć o unowocześnianiu produkcji, aby nie zostać w tyle za konkurencją. Jednocześnie starają się optymalizować koszty, ponieważ oszczędzający na każdym kroku konsumenci częściej zwracają uwagę na ceny. Tym zagadnieniom poświęcona była konferencja „Rz" o rynku dóbr szybkozbywalnych.
Wyzwania dla handlu
– Branża jest dzisiaj bardzo konkurencyjna, ale jednocześnie mocno zdywersyfikowana, co pozwala jej reagować na różne rynkowe zawirowania, z jakimi mamy do czynienia choćby obecnie – mówi Karol Stec z Polskiej Organizacji Handlu i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta