Rodzaj pracy i zakres czynności
Szczegółowe ustalenia rodzaju pracy w treści umowy stają się istotnymi jej elementami, których zmiana wymaga zgody pracownika, a w razie jej braku – wypowiedzenia zmieniającego. Lepiej więc określać je bardziej ogólnie.
Spośród istotnych elementów umowy o pracę, wyliczonych w art. 29 § 1 k.p., za konieczny, który decyduje o skuteczności zawartego angażu, uznaje się rodzaj pracy, do której świadczenia zobowiązuje się pracownik. Gdy nie można określić rodzaju pracy na podstawie zawartej umowy lub ewentualnie całokształtu okoliczności zatrudnienia, to w praktyce jest to równoznaczne z niezawarciem umowy. W takim przypadku nie ma możliwości określenia, wykonywania jakiej pracy może domagać się pracodawca od zatrudnionego.
Konkretna posada
Podejmując zatrudnienie, pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju, który jest określony w umowie. Można go ustalić rozmaicie, np. przez wskazanie zawodu, funkcji, czy stanowiska pracy. Takim wystarczającym określeniem jest też wskazanie, że dana osoba będzie zatrudniona na stanowisku przedstawiciela handlowego. Wykonywane na tej posadzie zadania można uszczegółowić w zakresie obowiązków.
Zakres czynności pracownika to z kolei określenie ogółu czynności, jakie ma wykonywać na powierzonym mu stanowisku pracy, do których wykonania jest zobowiązany na podstawie zawartej umowy o pracę. To swoiste...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta