Jak przedstawiciel, to nie kierowca
Jeśli praca osoby zatrudnionej jako przedstawiciel w rzeczywistości polega na rozwożeniu towarów, nie można go nazwać handlowcem. Oznacza to bowiem omijanie przepisów o zatrudnianiu kierowców.
Zdarza się, że pod nazwą przedstawiciela handlowego kryje się w rzeczywistości praca kierowcy. Nie chodzi o to, że wielu reprezentantów handlowych używa w swojej pracy samochodów. W takich przypadkach pojazd jest jedynie narzędziem pracy, jego prowadzenie nie decyduje o kwalifikowaniu pracy jako pracy kierowcy. Jest tak nawet wówczas, gdy mamy do czynienia z pracą mieszaną, gdzie w zakres czynności wchodzi m.in. dostarczanie drobnych zamówień, przewóz materiałów promocyjnych na ekspozycję itp.
Niekiedy jednak rodzaj pracy określony jest jako akwizytor, przedstawiciel handlowy lub podobnie, a podwładny faktycznie zajmuje się rozwożeniem towaru. Przy czym inne czynności nie występują albo stanowią jedynie swoisty dodatek do tego.
Przepisy ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (tekst jedn. DzU z 2012 r., poz. 1155) określają zasadniczo czas pracy kierowców wykonujących przewóz drogowy, zatrudnionych na podstawie stosunku pracy. Jak stwierdził Departament Prawny GIP (pismo Departamentu Prawnego GIP z 11 sierpnia 2008 r., GPP-302-4560-609/08/PE, Rzeczposp. DF.2008.194.3): inspektor pracy dokonujący czynności nadzorczo-kontrolnych w zakresie przepisów o czasie pracy weryfikuje zgodność organizacji czasu pracy ze szczególnymi rozwiązaniami z ustawy o czasie pracy kierowców tylko wtedy, jeżeli strony stosunku pracy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta