Cudzoziemiec tak jak Polak ma prawo do informacji
Rozmowa: dr Witold Klaus, prezes Zarządu Stowarzyszenia Interwencji Prawnej
Rz: Trzask odkładanej słuchawki w odpowiedzi na pytanie w języku obcym – to jedna z podstawowych przeszkód, jakie napotyka w urzędzie przybysz z zagranicy. Co trzeba zrobić, by obywatel innego państwa mógł bez problemu załatwić sprawę?
Witold Klaus: Nie można wymagać, by każdy urzędnik mówił po angielsku i rosyjsku, ale w każdym urzędzie powinna być przynajmniej jedna osoba, która w razie potrzeby będzie mogła wystąpić w charakterze tłumacza i doradcy przybysza z zagranicy.
W każdym urzędzie jest miejsce, w którym klient może zasięgnąć informacji. Czy osoba w nim zatrudniona powinna mówić przynajmniej po angielsku?
To zależy, jak wielu cudzoziemców załatwia sprawy w danym urzędzie. W przypadku dużych miast, jak Wrocław, Kraków czy Warszawa, oczywiście tak...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta