Jeśli w sieci, to bez przedpłaty
Umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia. Co to oznacza w praktyce?
Ustalenie odpowiedniego modelu płatności jest kluczową kwestią dla każdego przedsiębiorcy z sektora e-commerce. Wybrany mechanizm płatności powinien z jednej strony być wygodny i praktyczny dla odbiorców produktów lub usług, z drugiej powinien zabezpieczać przedsiębiorcę przed ryzykiem niewykonania umowy przez klienta. Dotyczy to w szczególności świadczeń, które nie mają materialnego substratu, tj. przede wszystkim usług świadczonych za pośrednictwem internetu (np. typowych dla wszelkich serwisów społecznościowych usług przechowywania treści lub usług streamingu treści muzycznych), jak również udostępniania różnego rodzaju treści w formie elektronicznej (sprzedaż gier komputerowych, filmów lub muzyki za pośrednictwem sieci). W tego rodzaju transakcjach uprzednim warunkiem udostępnienia nabywanego produktu lub usługi jest zapłata ceny lub wynagrodzenia. Paradoksalnie takie rozwiązanie może okazać się niezgodne z prawem.
Sprzedaż w sieci w modelu B2C stanowi przykład umowy zawieranej na odległość, do której stosuje się przepisy ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (dalej: ustawa). Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta