E-zakupy: drugie życie poczty
Handel | Ludzie listów nie piszą. Szukając dochodów, operatorzy pocztowi rzucają wyzwanie firmom kurierskim. Chcą zagarnąć jak największy kawałek e-commerce.
michał Duszczyk
Internet, który okazał się zabójczy dla operatorów pocztowych zajmujących się dostarczaniem tradycyjnej korespondencji, teraz daje im szansę na drugie życie. Kroplówką, którą w najbliższych latach popłynie szeroki strumień pieniędzy, jest e-handel. – Przychody z usług listowych spadają co roku o 2–5 proc. Rynek usług kurierskich rośnie po 7 proc. rocznie. To może być wystarczający bodziec, by operatorzy pocztowi wchodzili w e-commerce – mówi Dariusz Dolczewski, dyrektor Departamentu Poczty w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji.
Dynamika wzrostu rynku e-commerce w Polsce jest imponująca. Mateusz Gordon, ekspert firmy Gemius, ocenia, że wartość tej branży rośnie po kilkadziesiąt procent rocznie. Szacuje się, że w ubiegłym roku sektor ten, na którym działa – według różnych szacunków – nawet do 28 tys. e-sklepów – urósł o 24 proc.
Rośnie apetyt
Wszyscy liczący się operatorzy na rynku pocztowym działają już w obsłudze e-handlu. Ale apetyt rośnie w miarę jedzenia. Firmy deklarują więc, że zwiększą swoje zaangażowanie w tym segmencie. I trudno się dziwić.
– Już dziś w naszym kraju e-commerce oznacza 130 mln przesyłek rocznie. A jego rola rośnie niezwykle dynamicznie....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta